We delen onze ervaring en inspiratie graag met de kinderen in de klas. In de voetsporen van…zijn workshops die gebaseerd zijn op kunstenaars, hier komen ook technieken aan te pas, maar tevens ook een korte beschouwing over de kunstenaar zelf. Wie, wat, hoe en in welke tijd plaatsen we de kunstenaar. Je mag altijd een kunstenaar aangeven waar rond er gewerkt kan worden. Deze zijn eerder gegeven:
Panamarenko: Hij was een echte uitvinder, zijn grootste doel was om een vliegmachine te bouwen. Welke machine of uitvinding kunnen de kinderen maken als ze een gaartje aan allerlei materialen toegewezen krijgen?
Alexander Calder en Juan Miro: Zij maakte mooie mobiele kunst. Kleine sculpturen die in de lucht worden gepresenteerd. De basiskleuren worden aangeboden in silk en foam klei.
Niki de Saint Phalle: Rondborstige nana’s en kleurrijke fantasierijke sculpturen inspireren kinderen zonder probleem. We maken een basis van natuurklei en werken af met foam en silk klei.
Vincent Van Gogh: de sterrennacht of de zonnebloemen, verf verdikken en met toetsen aanbrengen dit kan uitgewerkt worden op canvas of stevig tekenpapier of houten paneel.
Nick Ervinck: Hedendaagse Belgische beeldhouwer, die organische gele sculpturen maakt. Wij maken een mini-versie, een kleine maquette met ijzerdraad, folie en foam en silk klei.
Jackson Pollock: Action Painting: spatten, drippen, schilderen met lange stok, spuiten… het kan allemaal als je de juiste ruimte ter beschikking hebt. We nemen het in deze workshop ook letterlijk door de kinderen eens actief en snel te laten schilderen. Fun, fun, fun!
Banksy: De grootmeester van de stencil-art! De kinderen kunnen kiezen uit sjablonen om die met de grootste precisie en een breekmes uit te snijden. Voor deze workshop heb je enige vaardigheid nodig.