- Picasso hond op canvas: basistechnieken schilderen met acryl en kleuren leren mengen (vanaf 1ste lj)
- Experimenteren: eilandjes met verschillende technieken zonder penseel: tamponneren, vliegenmepper, rolletjes… deze gemaakte experimenten kunnen gebruikt worden in een collage (vanaf 3KO)
- Abstract landschap en zonnebloem van Vang Gogh: leren schilderen met paletmes op een houten paneel en papier of canvas (vanaf 3KO)
- Schilderen op muziek: een groepswerk waarbij elk individueel werkt, om uiteindelijk tot een groot abstract kunstwerk te komen (vanaf 1ste lj)
- COBRA geïnspireerd, per koppel ontwerpen de kinderen een fantasierijk figuur
Graffiti:
- Space art: eenvoudige technieken om tot prachtig heelal te komen (vanaf 5de lj)
- Stencil naam: zelf je eigen stencils maken en het verschil tussen positieve en negatieve vormen begrijpen en gebruiken (vanaf 5de lj)
Boetseren:
- Werken met natuurklei: keuze uit of combinatie van: een duimpotje, basistechniek van een bol om tot een eigen creatie te komen, een kleiplaat in reliëf, dieren in klei, schetsen van een figuur, hoofd of torso in klei (vanaf 3KO)
- Werken met foam en silkclay: gekke dieren gebaseerd op de olifanten van Salvador Dali (vanaf 2de lj)
Druktechnieken:
- linosnede: een eenvoudig symbool gutsen uit softlino en afdrukken (vanaf 5de lj)
- monotype: een éénmalige druk op een gelyplate, hier kan je meerdere gelaagdheden aan geven en de afdrukken gebruiken in kaarten of collages (vanaf 2de lj)
Papier-maché:
- recycleren van de PMD-zak: groepswerk: grote sculpturen creëren met afvalmaterialen: mogelijke thema’s: rommelop monsters, honden, abstracte sculpturen (vanaf 1ste lj)
- klein beeldje: basis hiervoor is zand: vossen, kippen, monstertjes, bomen, paddenstoelen (vanaf 3KO)
De leeftijden die zijn aangeduid als richtlijn. Een techniek die geschikt is vanaf de kleuterklas, kan ook perfect voor het zesde leerjaar. We differentiëren. Je kan niet naar beneden met de leeftijd die is aangeduid. We weten welke motorische vaardigheden kunnen binnen welk leerjaar.